VANTAAN TALOUS ON KUNNOSSA
19.-21.11.2011 viikonvaihteen Vantaan Sanomissa julkaistiin kirjoitukseni ”Kaupungin talous toimii eri logiikalla kuin yksityishenkilön”.
VANTAAN TALOUS ON KUNNOSSA
Vantaan Sanomien mielipidekirjoituksissa on herätetty epäluottamusta Vantaan luottamushenkilö- ja toimihenkilöjohtoon. Ikään kuin Vantaalla ei osattaisi hoitaa taloutta. On hyvä tiedostaa, että julkinen talous toimii eri logiikalla kuin yksityishenkilön rahapussi.
Kunnat keräävät rahoitusta verotuksella ja maksuilla sekä saavat valtiolta rahoitusta valtionosuuksina. Lisäksi otetaan velkaa peruspalveluiden ja kaupunkiympäristön rakentamiseen. Ilman velanottoa ei kyettäisi investoimaan päiväkoteihin, kouluihin, terveyskeskuksiin ja liikunnan suorituspaikkoihin. Tuotto investoinneista lasketaan kaupunkilaisten hyvinvoinnissa. Vantaan velkataso on laskenut ja on terveellä tasolla, kuntien keskitasoa.
Vantaan konsernin velat muodostuvat kaupungin omista suorista veloista sekä kaupungin yhtiöiden veloista, pääosin kohtuuhintaisten asuntojen rakentamisesta. Kaupungin omistamien yhtiöiden velkojen takuuna on niiden omaisuus ja lisäksi kaupunki takaa yhtiöidensä velkoja. Jokainen asuntovelallinen tietää, että vaikka asunnon arvo vastaa otettua velkaa, sen lisäksi tarvitaan takaajia. On pelottelua väittää, että esimerkiksi VAV Yhtiöiden velat olisivat kaupungin talouden uhkana. Nyt turvataan myös pienituloisten ihmisen mahdollisuutta asua Vantaalla.
Kaupungilla on valtuuston hyväksymä investointiohjelma. Kaikkien valtuustoryhmien hyväksymän valtuustosopimuksen mukaan kaupungin investointien omarahoitusosuus vuosina 2022-2025 on enintään 600 miljoonaa eli se pysyy nykyisellä tasolla 125 miljoonassa per vuosi. Valtuustosopimus määrittelee asukaskohtaiseksi lainamääräksi enintään 4200 euroa vuoden 2025 lopussa.
Yllä mainittu investointiohjelma ei sisällä suunniteltavaa ratikkaa. Syy on selvä. On investointeja, jotka tuottavat suoraan tai välillisesti tuloja kaupungille. Tällä haavaa näyttää, että ratikan kohdalla näin tulee olemaan. Vantaan taloutta ratikka tukee välillisinä hyötyinä asukasluvun noustessa 80 000 ihmisellä seuraavan kahdenkymmenen vuoden aikana, pääosin ratikan varrelle.
Ratikan kustannus Vantaan kaupungille on tämän hetken arviona 267 miljoonaa. Tuon summan maksaminen ei tule olemaan ongelma, kun velan maksu ajoitetaan vaiheeseen, jolloin verotulot nousevat uusien asukkaiden maksamien verojen ansiosta.
Rakentamispäätös tehdän vasta tarkkojen selvitysten jälkeen vuonna 2023. Myös ratikkahankkeen kohdalla kaupungin luottamus- ja toimihenkilöorganisaatio on toiminut hyvin vastuullisesti. Isot hankkeet tulee tarkoin selvittää ennen päätöksentekoa. Itsekin teen päätöksen ratikan puolesta tai vastaan tuossa vaiheessa, kun faktat ovat selvillä.
Jussi Särkelä
kaupunginvaltuutettu, sd
Uusimmat kommentit
Venäjän sotaa Ukrainassa tarkastellaan kirjoituksessa useasta eri näkökulmasta. Yksi tärkeä näkökulma on kokonaan sivuutettu: kansojen itsemääräämisoikeus. Mielenkiintoinen unohdus.
Heipä hei, Jussi! Osuin ihan vahingossa tälle sun sivulle, ja ajattelin laittaa terveiset. Varmaan vielä muistat minut, oon siis Haapakosken Raimon nuorimmainen. Eli terveiset ja hyvää jatkoa sulle!
Kiitos ruususta Martinlaakson aseman luona!
Onnittelut Martinlaaksosta valitulle kaupunginvaltuutetulle!
Martinlaaksossa kuuluu huhua, että kirjastoa oltaisiin siirtämässä Kivistöön. Eihän asia voi nä