FINNAIRIN VIRHERAPORTIT
FINNAIRIN VIRHERAPORTIT
Jokaisen lennon jälkeen koneen kapteeni kirjoittaa virheraportin, jos hän on havainnut lentokoneessa jotain vikaa. Raportti menee mekaanikoille, jotka korjaavat vian. Kun vika on korjattu, mekaanikot kirjoittavat raportin kääntöpuolelle, mitä he ovat tehneet. Lentäjät varmistavat ennen seuraavaa lentoa, että vika on korjattu. Alla esimerkkejä raporteista. Lentopelkoiset älkööt vaivautuko. Muut saavat nauraa. Huomatkaa, että Finnairin koneet eivät ole koskaan joutuneet vakavaan lento-onnettomuuteen, ehkä juuri henkilökunnan huumorintajun ansiosta.
Tämä lista on kiertänyt Facebookissa, josta olen sen kaapannut. Arvelen, että sen on koonnut Petri Koljonen.
Ohjaaja: Vasen sisäpyörä pitäisi melkeinpä vaihtaa.
Mekaanikko: Vasen sisäpyörä melkeinpä vaihdettu.
Ohjaaja: Koelento sujui muuten hyvin, mutta automaattinen
laskeutuminen oli melko raju.
Mekaanikko: Tähän koneeseen ei ole asennettu automaattista laskeutumisjärjestelmää.
Ohjaaja: Potkurin numero 2 voitelujärjestelmä on epäkunnossa.
Mekaanikko: Potkurin numero
2 voitelu toimii. Potkurien 1, 3 ja 4 sen sijaan ei.
Ohjaaja: Jokin ohjaamossa on irti.
Mekaanikko: Jokin ohjaamossa kiinnitetty paikalleen.
Ohjaaja: Tuulilasissa on kuolleita hyönteisiä.
Mekaanikko: Elävät hyönteiset
olivat päässeet loppumaan.
Ohjaaja: Automaattiohjaus laskee lentokorkeutta 200 jalkaa, kun korkeuden pitäisi lukittua.
Mekaanikko: Minkä minä sille täältä maasta käsin voin.
Ohjaaja: Vuodon merkkejä
oikeassa laskeutumistelineessä.
Mekaanikko: Merkit poistettu.
Ohjaaja: Radiolaitteistossa uskomattoman kova ääni.
Mekaanikko: Ääni laskettu uskottavalle tasolle.
Ohjaaja: Kitkalukko lukitsee kaasukahvan paikalleen.
Mekaanikko: Ehkäpä lukko on olemassa juuri siksi…
Ohjaaja: Arvelen, että tuulilasissa on särö.
Mekaanikko: Arvelen, että saatat olla oikeassa.
Ohjaaja: Moottori numero 3 puuttuu.
Mekaanikko. Moottori
löydetty oikeasta siivestä lyhyen etsinnän jälkeen.
Ohjaaja: Lentokone käyttäytyy hassusti.
Mekaanikko: Lentokonetta on käsketty ryhdistäytymään, lentämään kunnolla ja olemaan vähän
vakavamielisempi.
Ohjaaja: Tutka mörisee.
Mekaanikko: Tutka ohjelmoitu puhumaan selvästi.
Ohjaaja: Hiiri ohjaamossa.
Mekaanikko: Kissa asennettu.
Uusimmat kommentit
Venäjän sotaa Ukrainassa tarkastellaan kirjoituksessa useasta eri näkökulmasta. Yksi tärkeä näkökulma on kokonaan sivuutettu: kansojen itsemääräämisoikeus. Mielenkiintoinen unohdus.
Heipä hei, Jussi! Osuin ihan vahingossa tälle sun sivulle, ja ajattelin laittaa terveiset. Varmaan vielä muistat minut, oon siis Haapakosken Raimon nuorimmainen. Eli terveiset ja hyvää jatkoa sulle!
Kiitos ruususta Martinlaakson aseman luona!
Onnittelut Martinlaaksosta valitulle kaupunginvaltuutetulle!
Martinlaaksossa kuuluu huhua, että kirjastoa oltaisiin siirtämässä Kivistöön. Eihän asia voi nä